Tehnoloģija.
Ir n-tās kompozītmateriālu ražošanas tehnoloģijas.
Vienkāršākā no tām ir Kontakta (rokas) formēšana:
Armatūras materiālu (oglekļa, aramida vai stikla šķiedru) liek iepriekš sagatavotās veidnēs un piesūcina ar sveķiem, izmantojot mīkstos rullīšus vai otas. Kad izstrādājums ir sacietējis, to var izņemt no veidnes.
Priekšrocības: vienkāršs aprīkojums, instrumenti.
Trūkumi: sakarā ar augsto sveķu saturu (60...70%) izstrādājumā, salīdzinot ar citām tehnoloģijām, tam piemīt zema mehāniskā izturība; noteicošais ir cilvēciskais faktors- izstrādājuma kvalitāte atkarīga no strādnieka prasmēm.

Vakuuma tehnoloģijas
Sveķi kompozītmateriālā pilda saistvielas funkciju starp armatūras materiāla sķiedrām. Bet tā kā sveķu mehāniskā izturība ir ievērojami zemāka par armatūras materiāla izturību, tad lai paaugstinātu izstrādājuma izturību, mērķis ir panākt pēc iespējas zemāku sveķu saturu izstrādājumā, vēlams līdz 25...30%. Ar kontaktformēšanas metodi šādus rādītājus nav iespējams sasniegt, tādēļ tiek izmantota vakuuma formēšana un vakuuma infūzija.
Vakuuma formēšana
Vakuuma formēšanas pamatā ir kontakta formēšana. Papildus tai piesūcinātais armatūras materiāls tiek pārklāts ar perforētu plēvi, sveķus uzsūcošu salveti un ievietots vakuuma plēvē, no kuras ar vakuuma sūkņa palīdzību tiek izsūknēts gaiss. Liekie sveķi no auduma caur perforēto plēvi iesūcas salvetē. Kad sveķi sacietējuši, izstrādājumu atbrīvo no plēvēm un salvetes. Izstrādājumu izņem no veidnes.
Priekšrocības: tiek iegūts viegls izstrādājums ar augstu mehānisko izturību. Sveķu saturs: 40...50%.


Vakuuma infūzija
Veidnē ieklāj sausu armatūras materiālu; ar vakuuma palīdzību tas tiek piesūcināts ar sveķiem.
Priekšrocības:
o iegūst kvalitatīvu izstrādājumu ar ļoti augstu mehānisko izturību (sveķu saturu var samazināt līdz 25...30%);
o iespējams precīzi regulēt izmantojamo sveķu daudzumu, kā rezultātā iegūst vieglu detaļu un netiek tērēti lieki sveķi;
o izmaksas nepārsniedz vakuuma formēšanas izmaksas;
o tīri, videi un veselībai (!!!) draudzīgi darba apstākļi.

Video
http://www.youtube.com/watch?v=Moh9WQ2Z ... r_embedded